Koenzym Q10: Regenerujte rychleji s přirozeným antioxidantem

Koenzym Q10: Regenerujte rychleji s přirozeným antioxidantem

Pro ty z vás, kteří pravidelně užívají výživové doplňky, ať už jako součást posilovacího tréninku, aerobních aktivit nebo jako obecnou součást zdravého životního stylu, není pojem ,,koenzym Q10“ úplnou neznámou a pravděpodobně jste o něm již minimálně něco slyšeli. Někteří si mohou myslet, a to zejména skrze reklamy v médiích, že jde o záležitost lidí vyššího věku, ale nebylo to zase tak dávno, kdy se podobná mínění šířila i s rybím olejem, a můžeme vidět, že současná realita je někde úplně jinde. Proč je koenzym Q10 důležitý a proč byste měli uvažovat o jeho užívání i vy?

 

Koenzym Q10 byl poprvé popsán Fredem Craneem v roce 1957. Jeho klíčové účinky spočívají ve zvýšení energie, vytrvalosti, udržování dobrého stavu vnitřních orgánů, funkce imunitního systému, a tak dále. Za nejvýznamnější přirozené zdroje této látky můžeme považovat ryby, především sardinky a makrely, ale v dostatečném množství ho najdeme i v hovězím mase a různých druzích ořechů [1]. 

Naše buňky tento koenzym potřebují na denní bázi - je totiž považován za velmi silný antioxidant, který umožňuje jejich mitochondriím (součást buněk regulující jejich energetický metabolismus) úspěšně bojovat proti tzv. volným radikálům. Bez něj by dříve či později zanikly v regulovaném procesu nazývaném buněčná smrt. Dostatečné množství zdravých a dobře fungujících buněk je klíčové nejen pro člověka s běžným životním stylem, ale především pro aktivní, pravidelně sportující osoby usilující o dosažení lepšího výkonu v rámci aerobní aktivity, ale také o nabírání svalové hmoty. Kromě odolávání vůči volným radikálům se koenzym Q10 uplatňuje i v dalších procesech - jeho nedostatečné množství může vést k postupnému zvyšování krevního tlaku a vzniku širokého spektra srdečně-cévních onemocnění, rozvoji vředové choroby žaludku nebo tenkého střeva či migréně [2].

Koenzym Q10 se vyskytuje ve dvou formách - ubiquinon a ubiquinol. Ubiquinon je známější, a to zejména proto, že se prodává ve větších množstvích. Představuje kompletně zoxidovanou formu koenzymu, který se v těle metabolizuje na ubiquinol. Ten představuje naopak antioxidovanou formu. Pokud si koupíte některý z preparátů obsahující Q10 a nebude na balení uvedena bližší specifikace, s největší pravděpodobností půjde o ubiquinon. Na druhé straně, vzhledem ke skutečnosti, že činnost jednotlivých enzymů lidského těla se stoupajícím věkem klesá, schopnost metabolizace ubiquinonu na ubiquinol je rovněž oslabena. Proto, pokud jste již dosáhli čtyřicátého roku, je na místě uvažovat o koupi ubiquinolu [3].   

Možná si teď kladete otázku, kterou formu koenzymu užívat. Vědecká komunita se shoduje na tom, že ať se rozhodnete pro kteroukoliv, budete z jeho účinků benefitovat stejně dobře, ale nejvyššího efektu dosáhnete užíváním kombinace obou forem současně. Samozřejmě, je potřeba pečlivě sledovat dávkování, zvláště v případě jejich simultánního užívání. Obzvlášť opatrní byste měli být v případě, pokud užíváte některý z léků ze skupiny hypolipidemik, které snižují hladinu krevního cholesterolu (mezi nejčastěji užívané patří skupina tzv. statinů) a nejprve se poradit s lékařem [4]. Pokud máte méně než 35 let, doporučuje se užívat denně jednorázově 100 - 200 miligramů ubiquinonu. Po dosažení této věkové hranice doporučujeme dát přednost ubiquinolu v dávce 100 miligramů jednou denně.

 

ZDROJE

  1. Saini R. (2011). Coenzyme Q10: The essential nutrient. Journal of pharmacy & bioallied sciences, 3(3), 466–467. https://doi.org/10.4103/0975-7406.84471
  2. Sarmiento, A., Diaz-Castro, J., Pulido-Moran, M., Kajarabille, N., Guisado, R., & Ochoa, J. J. (2016). Coenzyme Q10 Supplementation and Exercise in Healthy Humans: A Systematic Review. Current drug metabolism, 17(4), 345–358. https://doi.org/10.2174/1389200216666151103115654
  3. Zhang, Y., , Liu, J., , Chen, X. Q., , & Oliver Chen, C. Y., (2018). Ubiquinol is superior to ubiquinone to enhance Coenzyme Q10 status in older men. Food & function, 9(11), 5653–5659. https://doi.org/10.1039/c8fo00971f
  4. Tan, J. T., & Barry, A. R. (2018). Coenzyme Q10 for statin-associated myalgia. American journal of health-system pharmacy : AJHP : official journal of the American Society of Health-System Pharmacists, 75(2), 15. https://doi.org/10.2146/ajhp170680

← Zpět na seznam článků