Kofeinové tablety: měli byste se bát vedlejších účinků?

Kofeinové tablety: měli byste se bát vedlejších účinků?

V článku si řekneme vše o kofeinových tabletách a o tom, zda je potřeba bát se jejich vedlejších účinků. A mají vůbec nějaké? Jsou spolehlivější než káva? Jak často a kdy bychom je měli užívat?

Kofeinové tablety představují čím dál populárnější zdroj rychlé energie a soustředění, které mnozí ocenili v práci či během studia, ale svou cílovku si našly i mezi sportovci. Například ve Spojených státech představuje kofein nejoblíbenější návykovou látku, kterou v jakékoliv nabídce alespoň jednou denně konzumuje min. 85 procent Američanů [1].

Kofein je stimulující látkou, která podporuje činnost centrálního nervového systému. Přestože je jeho přirozeným zdrojem především káva a čaj, výrobci ho přidávají i do jiných produktů - energetických nápojů, tyčinek, lihovin či léků. Množství kofeinu obsaženého v tabletách závisí na konkrétním výrobci - většinou 100 až 200 miligramů (maximální povolený obsah v České republice), což je více než v několika šálcích kávy, a méně než ve většině energetických nápojů. Americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) považuje za bezpečný denní příjem kofeinu až do 400 miligramů [2]. Pro srovnání, v Codex Alimentarius České republiky je maximální povolený obsah kofeinu v jednotlivých produktech určen takto:

  • nealkoholické nápoje: do 150 miligramů
  • lihoviny: do 300 miligramů
  • energetické nápoje: do 350 miligramů

O bezpečnosti kofeinu se polemiky vedou prakticky neustále. Ačkoliv je pravdou, že některé osoby jsou na něj o něco citlivější, nic to nemění na skutečnosti, že podobně jako v případě jiných látek, i zde platí staré známé ,,všeho s mírou“. Lékaři doporučují výrazněji omezit, resp. upravit užívání kofeinu, pokud:

  • na vás kofein působí výrazněji než na běžnou populaci
  • jste těhotná, kojíte, nebo se snažíte otěhotnět
  • jste kardiologický pacient
  • trpíte gastroezofageálním refluxem
  • jste dítě nebo dospívající osoba
  • míváte časté migrény

Tady je také potřeba upozornit, že kofeinové tablety a čistý kofeinový prášek nejsou složením identické. Prášek je potenciálně nebezpečnou substancí, která je toxická již při množství odpovídajícím přibližně polovině čajové lžičky. To představuje až 1200 miligramů kofeinu. I z tohoto důvodu se FDA rozhodla pod hrozbou sankcí monitorovat firmy, které s kofeinem manipulují, a bránit jim v tom, aby na tamní trh dodávaly čistý prášek. Na druhé straně, v České republice vám stačí několik sekund na to, abyste si ho z pohodlí svého domova zajistili. U nás je nejčastěji propagován jako přísada do kosmetiky.

A konečně, pro jaké účinky si kofein vybudoval svou popularitu? Většina světového výzkumu se realizuje na kofeinu obsaženém v již zpracované kávě, což může zkreslovat výsledky ve smyslu, že se velmi složitě oddělují účinky kofeinu od ostatních složek kávy. Mezi benefity kofeinu bývají zahrnuty:

LEPŠÍ SOUSTŘEDĚNÍ A PAMĚŤ - jedna z publikovaných studií realizovaná na 160 studujících dobrovolnících zkoumala účinky 200 miligramů kofeinu obsaženého v tabletách. Dobrovolníci byli rozděleni do dvou skupin - jedna užívala tablety, druhá placebo. Dobrovolníci užívající tablety vykazovali v paměťových testech výrazně lepší výsledky [3].

VYŠŠÍ SPORTOVNÍ VÝKONNOST - review analyzující výsledky 21 meta studií naznačuje, že užívání kofeinu vede ke zvýšení svalové síly a vytrvalosti, lepší koordinaci a koncentraci a tlumení bolesti a únavy. V důsledku zaznamenaného zneužívání vysokých dávek kofeinu zařadily Mezinárodní olympijský výbor a Světová antidopingová agentura kofein na seznam zakázaných látek při koncentraci v moči vyšší než 12 mikrogramů na mililitr, což představuje konzumaci 500 miligramů kofeinu (6-8 šálků kvalitní kávy) 2 až 3 hodiny před soutěží.

PRYČ S BOLESTÍ HLAVY A MIGRÉNOU - určitě to znáte. Začne vás bolet hlava a cítíte, že si musíte okamžitě dát šálek pořádné kávy, jinak to nevydržíte. A jako zázrakem je bolest hlavy po krátké době pryč. O tomto efektu ví i výrobci léků, kteří ho do nich s oblibou přidávají, zejména do těch, které jsou určeny ke zmírnění příznaků chřipky či nachlazení. Nicméně, nejnovější poznatky také poukazují na skutečnost, že osoby, které mívají bolesti hlavy a migrénu moc často, by kofein měly užívat maximálně dvakrát týdně, protože častější konzumace může paradoxně jejich frekvenci ještě znásobit [4].

Tento článek pojednává především o kofeinových tabletách. Proto se z pochopitelných důvodů nemůžeme vyhnout jejich srovnání s kávou a výhodám upřednostnění konzumace tablet před kávou:

CHUŤ - ne každý má rád chuť kávy. V případě tablet tento faktor není přítomen.

UŽIVATELSKÝ KOMFORT - kofein je mimo jiné známý i pro své močopudné účinky. Ale přece jen, v případě kávy je tento efekt umocnění skutečností, že jde o tekutinu. Proto osoby, u kterých je kladen větší důraz na dlouhodobé stoprocentní soustředění, a zároveň nemají přístup k toaletě (řidiči, bezpečnostní personál, apod.), ocení tablety pro jednoduchost užívání, stejně tak i rychlejší nástup účinku kofeinu.

KYSELOST - káva je přirozeně kyselá, a proto může její konzumace u citlivých osob vyvolat bušení srdce či reflux. Kofeinové tablety jsou proto v případě vyvarování se refluxu jednoznačně lepší alternativou, ale bušení srdce nelze vyloučit ani v tomto případě.

Z toho, co jsme dosud o kofeinu uvedli, vyplývá, že jde o bezpečný suplement, pokud ho užíváte v doporučených množstvích. Samozřejmě, najdou se i osoby, které vůči jeho účinkům bývají senzitivnější. Některé výzkumy poukazují i na roli genetiky [5]. Mezi nežádoucí vedlejší účinky kofeinu patří: úzkost a nervozita, průjem, bolest hlavy, bušení srdce, zvýšený krevní tlak, žízeň, nevolnost, třes či problémy se spánkem.

A jak byste kofeinové tablety měli užívat? Vzhledem k tomu, že v jedné tabletě najdeme od 100 do 200 miligramů a za bezpečnou denní dávku můžeme považovat 400 miligramů kofeinu, je důležité tuto dávku nepřekročit. Polovinu přijatého množství tělo zpracuje přibližně za 4 - 6 hodin, proto je potřeba myslet na jeho vliv na spánek. Rovněž nesmíme zapomínat na to, že kofein najdeme i v jiných produktech, které zmiňujeme v úvodu tohoto článku, a celkové denní množství přijatého kofeinu nepřekročit.

 

ZDROJE

  1. Mitchell DC, Knight CA, Hockenberry J, Teplansky R, Hartman TJ. Beverage caffeine intakes in the U.S. Food Chem Toxicol. 2014;63:136-142.
  2. DeSalvo KB. Public Health 3.0: Applying the 2015-2020 Dietary Guidelines for Americans. Public Health Rep. 2016;131(4):518-521. 
  3. Borota D, Murray E, Keceli G, et al. Post-study caffeine administration enhances memory consolidation in humans. Nat Neurosci. 2014;17(2):201-203.
  4. Shapiro RE. Caffeine and headaches. Curr Pain Headache Rep. 2008;12(4):311-315. 
  5. Yang A, Palmer AA, de Wit H. Genetics of caffeine consumption and responses to caffeine. Psychopharmacology (Berl). 2010;211(3):245-257.

← Zpět na seznam článků