Kofeinové tablety nebo káva?

Kofeinové tablety nebo káva?

Ruku na srdce, co vás napadne jako první, pokud vás uprostřed dne chytne náhlá únava? Většina z nás instinktivně sáhne po dávce kofeinu. Zde však zůstává otázka - který zdroj kofeinu je nejlepší? Tradiční káva nebo stále populárnější tablety, které mají úspěch zejména mezi sportující populací? V tomto článku se dozvíte, zda se v případě kofeinu stačí řídit osobní preferencí nebo dát na závěry vědeckého výzkumu.

 

STRUČNĚ O KOFEINU

Věděli jste, že přibližně 90% světové populace konzumuje kofein alespoň v jedné z dostupných forem? To z něj dělá suverénně nejoblíbenější stimulant. Vzhledem k tomu, že ho můžeme v přirozené podobě nalézt v různých formách, především v semenech kávovníku, kakaových bobech či v čajových lístcích, záleží pouze na vás, zda upřednostníte spíše cenu nebo kvalitu.   

Kofein, po chemické stránce známý také jako 1,3,7 - trimetylxantin, se v organismu váže na specifický adenosinový receptor, avšak na rozdíl od samotného adenosinu činnost buňky nezpomaluje, ale naopak urychluje. Své by o tom mohly jistě říci nervové buňky, ale spektrum účinků kofeinu je nepochybně širší. Vzpomeňme alespoň mozkové cévy, které se působením kofeinu stahují, za co všichni, které alespoň čas od času rozbolí hlava, jsou jistě velmi vděční [1].

 

ÚČINKY KOFEINU (+ plusy - mínusy)

+ posiluje paměť

+ zvyšuje pozornost a dodává pocit energie

+ posiluje mentální funkce

+ zvyšuje produkci dopaminu

+ zvyšuje chuť k jídlu

- má močopudné účinky

- snižuje koordinaci pohybů

- způsobuje nespavost

- způsobuje bolest hlavy, nervozitu a podrážděnost

 

Dlouhodobé užívání kofeinu může vést k úzkosti, podrážděnosti, zrychlenému srdečnímu tepu, spánkové deprivaci [2]. I když samozřejmě dlouhodobé užívání kofeinu vede k postupné toleranci vůči jeho účinkům, stejně jako u každé jiné návykové látky. A proto, pokud z nějakého důvodu vynecháte svou pravidelnou kávu, může se u vás vyskytnout některý, případně více z níže uvedených symptomů, které ale po 12 - 24 hodinách spontánně vymizí: 

  • bolest hlavy
  • podrážděnost
  • nervozita
  • nevolnost
  • zácpa
  • zvýšené napětí až třes svalů

Kofein má také nezanedbatelný vliv na spánek, proto potlačuje tvorbu melatoninu, klíčového hormonu, který hraje důležitou roli v řízení tzv. cirkadiánních rytmů, procesů odpovídajících za střídání stavů bdění a spánku [3]. Tvorba melatoninu se zvyšuje zejména v noci, resp. v době, kdy je přísun denního světla omezený nebo žádný. Účinek kofeinu se dostaví po cca 25 - 45 minutách a trvá několik hodin. Trvá 6 - 8 hodin, dokud se jeho stimulující efekt nesníží řádově o polovinu. 

 

KOFEINOVÉ TABLETY VS. KÁVA

Přírodní káva je kyselá, proto dráždí trávicí trakt a zrychluje činnost srdce. U kofeinových tablet tento negativní účinek odpadá. Další výhodou tablet je to, že představuje efektivní způsob dodávky energie pro organismus pro lidi, kterým káva nechutná. Zároveň je ale potřeba dodat, že bez ohledu na jeho zdroj může kofein u citlivých osob vyvolávat gastroezofageální reflux, mezi laickou veřejností známý také jako ,,pálení žáhy“ a samozřejmě zvyšuje výdej moči, protože je sám o sobě skutečně močopudnou substancí. 

 

KOFEINOVÉ TABLETY

+ při užívání tablet je snazší sledovat, jaké množství kofeinu do organismu dodáváme

+ nevedou ke žloutnutí zubů

+ balení 100 tablet stojí v průměru 125kč, a pokud nepotřebujete gigantické dávky kofeinu denně, tak v ceně 1 či 2 velkých nápojů ve Starbucksu si můžete pořídit roční zásoby kofeinu

- nezkušený uživatel se může kofeinem při konzumaci velkého množství tablet snadněji předávkovat ve srovnání s tím, kdyby ho měl přijmout v kávovém nápoji
 

KÁVA

+ na rozdíl od tablet má nezaměnitelnou chuť, pro kterou ji konzumenti s oblibou vyhledávají

+ má protinádorové účinky

+ snižuje riziko vzniku cukrovky či Parkinsonovy choroby

- nefiltrované formy kávy (např. espresso) obsahují terpeny, které zvyšují hladiny cholesterolu v krvi

- vede ke žloutnutí zubů  

- pokud si potrpíte na kávu z kavárny, náklady na její konzumaci jsou neúměrně vyšší než v případě tablet
 

KTERÁ FORMA KOFEINU JE NEJLEPŠÍ PŘED CVIČENÍM?

Najít jednoznačnou odpověď je skutečně velmi náročné. Na jedné straně tu máme studie, které tvrdí, že konzumace kávy před cvičením zvyšuje výkon ve větší míře než tablety [4]. Na druhé straně jiné studie preferují tablety, a to jak při tělesných aktivitách mírné až střední intenzity, tak i při velmi intenzivních aktivitách [5]. Proto, ať už se rozhodnete pro jeden nebo druhý zdroj, záleží pouze na vás a vašich osobních preferencích.

 

 

ZDROJE

  1. Temple, Jennifer L et al. “The Safety of Ingested Caffeine: A Comprehensive Review.” Frontiers in psychiatry vol. 8 80. 26 May. 2017, doi:10.3389/fpsyt.2017.00080
  2. Cappelletti, Simone et al. “Caffeine: cognitive and physical performance enhancer or psychoactive drug?.” Current neuropharmacology vol. 13,1 (2015): 71-88. doi:10.2174/1570159X13666141210215655
  3. Burke, Tina M et al. “Effects of caffeine on the human circadian clock in vivo and in vitro.” Science translational medicine vol. 7,305 (2015): 305ra146. doi:10.1126/scitranslmed.aac5125
  4. Richardson, DL et al. “Effect of Coffee and Caffeine Ingestion on Resistance Exercise Performance.” Journal of Strength Condition Research vol. 10, 30 (2016). doi: 10.1519
  5. Goldstein, E.R., Ziegenfuss, T., Kalman, D. et al. International society of sports nutrition position stand: caffeine and performance. J Int Soc Sports Nutr 7, 5 (2010). https://doi.org/10.1186/1550-2783-7-5

← Zpět na seznam článků