Kolagen: 5 největších benefitů pro tělo a zdraví

Kolagen: 5 největších benefitů pro tělo a zdraví

Kolagen je mimobuněčná a ve vodě nerozpustná bílkovina, která tvoří základní stavební hmotu pojivových tkání. Celkový vzhled, rozvoj svalové hmoty či spánek jsou základní oblasti, kde se jeho role čím dál více zmiňuje. Není divu, že jeho popularita neustále roste, zvláště u starší populace a u lidí, kterým záleží na tom, aby jejich lidské tělo vydrželo co nejdéle ve velmi dobré kondici. Jaké benefity nabízí? Rozebereme si to v následujícím textu.

CO JE KOLAGEN?

Kolagen je mimobuněčná a ve vodě nerozpustná bílkovina, která tvoří základní stavební hmotu pojivových tkání - vaziva, chrupavky a kosti, svou roli však nachází také v kůži, svalech či šlachách. Představuje přibližně čtvrtinu všech bílkovin lidského těla. V současnosti jsou známy bezmála tři desítky různých typů kolagenů. Kolagen tvoří aminokyseliny glycin, prolin, arginin a hydroxyprolin, a právě jejich přítomnost je zároveň odpovědí na otázku, proč jeho konzumace dává velký smysl. Jaké benefity nám kolagen nabízí?

1. MLADISTVÝ VZHLED V KAŽDÉM VĚKU

Když se řekne kolagen, většina lidí si zřejmě v první řadě vybaví jeho vliv na vzhled a stav kůže. Jedním z hlavních znaků stárnutí je fyzický vzhled člověka. Tento proces se zastavit nedá, ale určitě se shodneme na tom, že pokud byste vedle sebe postavili dva muže stejného pohlaví a věku, každému z nich byste mohli tipovat jiný věk. Nepochybně každý z nás se už v nějaké podobě setkal s reklamou na produkt, který sliboval pomoc s vyhlazením vrásek, větší hydratací pokožky a jinými pozitivními vlastnostmi, samozřejmě s příslibem rychlého efektu a v akční ceně. To, že skutečnost je ve většině případů na míle vzdálená od reality, nemusíme v tomto článku dopodrobna rozebírat. Vy, naši čtenáři, už ale víte, že se NaMaximum opírá o relevantní data podpořená názory odborníků na slovo vzatých. Na rozdíl od stovek krémů, mastí či pseudovýživových doplňků jsme vsadili na jistotu v podobě kolagenu, který vědecká komunita také mimořádně cení. Například jedna ze studií realizovaná na 300 dobrovolnících z různých zemí ukázala, že přispívá k vyšší pevnosti, pružnosti a hydrataci kůže, včetně vyhlazení vrásek nebo alespoň jejich pomalejšího přibývání. [1]

2. BOLEST KLOUBŮ? PRYČ S NÍ!

Mnoho maminek svým dětem kupuje gumové medvídky v dobré víře, že tím přispějí ke zdravému vývinu jejich kloubů, protože mají velmi vysoký obsah želatiny, varem zpracovanou formu kolagenu. Tento názor podkládají názory vybraných odborníků. Škoda, že firmy, které na dětském zákazníkovi postavily svůj byznys, podkopávají tento cíl výživově ne tak docela vhodnými produkty. Nic to však nemění na tom, že kolagen jako takový má na stav kloubů velmi pozitivní dopad. Jedna z publikovaných studií, která se realizovala na sportovcích trpících chronickou bolestí kloubů, ukázala, že po jeho konzumaci po dobu 6 měsíců problémy výrazně ustoupily [2]. Podobné výsledky byly dosaženy i v jiných výzkumech, které se realizovaly jak na lidech, tak i na zvířatech [3].

3. ABY VÁM DOBŘE TRÁVILO

Naše tělo obsahuje velké množství ,,dobrých“ bakterií, z nichž se většina nachází v trávicím traktu, kde se podílejí na zpracování zkonzumovaného jídla. Určitě jste již byli o kultuře probiotických bakterií a jejich úloze při trávení, vstřebávání živin a boje se ,,špatnými“ bakteriemi informováni. Ukazuje se, že glycin obsažený v kolagenu podporuje jejich množení a růst, a tím přispívá k udržování vyvážené střevní mikroflóry [4].

4. NA CESTĚ ZA OSOBNÍMI REKORDY

Bod, který naše klienty bude zajímat zřejmě ze všeho nejvíc. Kolagen prokazatelně přispívá k tomu, abyste byli většími a silnějšími a mohli tak nejen v posilovně, ale obecně při provádění jakékoliv sportovní aktivity dosahovat těch nejlepších výkonů. Zmiňme například německou studii realizovanou na sedmnáctiletých teenagerech, kteří po dobu 3 měsíců pravidelně konzumovali kolagen ve formě peptidů v porovnání se skupinou užívající placebo, přičemž obě skupiny prováděly stejný druh tréninku. Skupina užívající kolagen zaznamenala větší nárůst svalové hmoty [5].

5. SPÁNEK JAKO MIMINKO

O tomhle se v souvislosti s kolagenem až tak často nemluví, ale kvalitní spánek a pravidelná konzumace kolagenu toho mají zřejmě společného více, než si většina z nás myslí. Naznačují nám i to výzkumy na dobrovolnících, kteří pravidelně před spaním užili jednu tabletu kolagenu. Nejenže byla u nich objektivně zaznamenána větší kvalita spánku, ale i oni samotní potvrzovali, že se cítí více odpočatí a dokáží se v průběhu dne lépe soustředit na své aktivity [6]. V době, kdy se veškeré úsilí koncentruje na podání co největšího výkonu v práci či ve škole, nebývá ničím výjimečným, když člověk tráví čas bděním dlouho do noci a časně ráno vstává. Spotřeba kávy, kofeinových tablet či energetických nápojů neutichá a jejich chronické užívání má negativní vliv na spánkový režim, protože nás ochuzuje o jeho hlubokou fázi, během které se tělo dokáže nejvíce zregenerovat.

NEJLEPŠÍ ZDROJE KOLAGENU

Samozřejmě, naše tělo dokáže kolagen produkovat i samostatně, ale jeho množství s přibývajícím věkem postupně klesá. Proto je jeho příjem prostřednictvím výživových doplňků velmi vhodný. Na trhu je v současnosti dostupné množství kvalitních a léty prověřených produktů, které najdete i v našem sortimentu. Ať už se rozhodnete pro hydrolyzát, kolagenové peptidy či žraločí chrupavku, určitě neuděláte krok vedle. Záleží pouze na Vás - na Vašem vkusu či osobní preferenci.

ZDROJE

  1. Borumand M, Sibilla S. Daily consumption of the collagen supplement Pure Gold Collagen® reduces visible signs of aging. Clin Interv Aging. 2014;9:1747-1758. 
  2. Clark KL, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, et al. 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Curr Med Res Opin. 2008;24(5):1485-1496. doi:10.1185/030079908x291967
  3. Barnett ML, Kremer JM, St Clair EW, et al. Treatment of rheumatoid arthritis with oral type II collagen. Results of a multicenter, double-blind, placebo-controlled trial. Arthritis Rheum. 1998; 41(2):290-297.
  4. Sheveleva SA, Batishcheva SIu. Vopr Pitan. 2012;81(1):13-23.
  5. Zdzieblik D, Oesser S, Baumstark MW, Gollhofer A, König D. Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial. Br J Nutr. 2015;114(8):1237-1245.
  6. Bannai M, Kawai N, Ono K, Nakahara K, Murakami N. The effects of glycine on subjective daytime performance in partially sleep-restricted healthy volunteers. Front Neurol. 2012;3:61.

← Zpět na seznam článků