L-arginin a využití jeho potenciálu při tréninku

L-arginin a využití jeho potenciálu při tréninku

L-arginin je semiesenciální aminokyselinou, která představuje důležitou součást bílkovin odpovědných za pestré spektrum různých fyziologických funkcí v lidském organismu. Je známý také jako prekurzor oxidu dusnatého - látky odpovědné za roztažení cév. L-arginin je aminokyselina, kterou si tělo nedokáže vytvořit samo, a proto je velmi důležité ji přijímat ze stravy. Ve vysokých koncentracích ho najdeme například v ořeších či semenech, ale také ve všemi oblíbené čokoládě [1]. Proč je L-arginin tak důležitý a kdo ho především potřebuje?

 

Jak jsme již zmínili v úvodu, L-arginin je nezbytný pro fungování mnoha fyziologických procesů v lidském těle. Tyto procesy zahrnují sekreci hormonů, zvláště růstového hormonu - somatotropinu (STH), dále vylučování odpadních látek z těla či posílení obranyschopnosti organismu [2]. Vzhledem ke skutečnosti, že L-arginin je prekurzorem pro tvorbu oxidu dusnatého, odpovědného za vasodilataci [3], jeho účinky se využívají i v medicíně, konkrétně k léčbě angíny, vysokého krevního tlaku, erektilní dysfunkce či mužské, resp. ženské neplodnosti. Nedávno publikované studie také prokázaly, že oxid dusnatý hraje důležitou roli ve vychytávání volných radikálů, zlepšení odpovědí signálních buněk, produkce růstového hormonu, vychytávání ,,špatného“ LDL cholesterolu a správné metabolizace tuků. L-arginin také pomáhá udržovat správný poměr jednotlivých minerálů v těle [4]Tato skutečnost by mohla být v praxi využitelná zejména u profesionálních kulturistů, kteří ve snaze načasovat vyrýsování svého těla na soutěž nezřídka redukují příjem tekutin, aby jejich kůže byla co nejhladší a po natření se krásně leskla. Zároveň se předpokládá, že díky podílu na produkci oxidu dusnatého se L-arginin významnou měrou podílí na syntéze proteinů a svalovém růstu [5].

 

Kdo L-arginin potřebuje ze všeho nejvíc?

Každý - děti v probíhajícím růstovém období, dospívající, sportovci, osoby trpící nadváhou či obezitou, lidé vyššího věku. U dospělé populace se L-arginin považuje za neesenciální, resp. semiesenciální aminokyselinu. Kromě toho je pro děti L-arginin vysoce esenciální aminokyselinou důležitou zejména z hlediska správného rozvoje a udržování činnosti imunitního systému. 

Lidem po zranění, užívajícím v období rekonvalescence L-arginin, se podařilo rychleji zotavit. Muži trpící erektilní dysfunkcí mohou profitovat z dnes již tolikrát zmiňovaných vasodilatačních schopností této aminokyseliny. Vrcholovým sportovcům se jeho užíváním daří velmi efektivně vyhýbat nežádoucím zraněním, nemocem či příznakům spojeným s přetrénováním. I když to rozhodně neschvalujeme, mnozí lidé užívají androgenní nebo anabolické steroidy. Suplementace L-argininem jim může významně pomoci předcházet nežádoucí akumulaci špatného cholesterolu a nárůstu krevního tlaku. Tyto vlastnosti ocení nejen oni, ale nepochybně i obézní lidé. Ti navíc mohou díky němu zpomalovat procesy aterosklerózy, lidově řečeno ,,ztučnění tepen“, kdy dochází k ukládání a následné oxidaci tukových plátů na stěnách tepen, což vede k jejich následnému poškození a s tím spojené komplikace (infarkt myokardu, cévní mozková příhoda apod.).

Na správné užívání L-argininu by měly dávat pozor zejména osoby s již existujícím srdečním či psychiatrickým onemocněním a konzultovat své kroky s ošetřujícím lékařem. Předávkování L-argininem může způsobit nevolnost, průjem a celkovou tělesnou slabost. Jelikož do dnešního dne neexistují relevantní guidelines, určující kolik a jakým způsobem L-arginin správně dávkovat, nejlépe je využít princip tzv. ,,tolerance mapping“, jakéhosi sledování tolerance dávky. Začněte velmi malou dávkou po dobu jednoho týdne a pozorujte, jak se cítíte. Pokud bude vše v pořádku, můžete dávku postupně zvyšovat. Běžná denní dávka je 2000 mg, což představuje cca ⅓ čajové lžičky 1krát denně. Nezapomínejte na to, že i běžné proteiny obsahují určité množství L-argininu!

 

ZDROJE

  1. ALTERNATIVE MEDICAL REVIEW. 2002. 6: s. 512-522.
  2. APPLETON, J. Arginine: Clinical potential of a semi-essential amino. 
  3. NAKAKI, T. a kol. Beneficial circulatory effect of L-arginine. Japanese Journal of Pharmacology. 66: s. 167-171.
  4. http://1001herbs.com/l-arginine/
  5. REYES, AA. a kol. Role of arginine in health and in renal disease. American Journal of Physiology. 267: s. 331-346. 
  6. ALBINA, JE. a kol. Arginine metabolism in wounds. American Journal of Physiology. 254: s. 459-467.

← Zpět na seznam článků