Rozhovor o výživě s mistrem světa IFBB - Tomáš Smrek

Rozhovor o výživě s mistrem světa IFBB - Tomáš Smrek

Náš velmi dobrý zákazník a ještě lepší kamarád Tomáš Smrek se koncem roku 2019 stal mistrem světa v asociaci IFBB, konkrétně v kategorii Games Classic Bodybuilding. Tato kategorie je známá především díky přísným dopingovým kontrolám, kterým se nevyhne žádný z uchazečů o medaili!
 Je skvělé vědět, že stát se mistrem světa v kulturistice se dá i bez podpory zakázaných látek. Nemohli jsme si dovolit Tomáše trošku nevyzpovídat, protože právě on drží v ruce pochodeň naděje a motivace pro všechny naturální cvičence!

 

Pozn.: Prohlédněte si také náš společný trénink s Tomášem Smrekem!

 

Tomáši, jsi známý svými precizními silovými tréninky a zejména perfektní suplementační přípravou na tréninky. Popíšeš nám, jak vypadá tvůj běžný PREworkout?

Nevím, jestli jsem až tak známý. :) Ale je pravda, že velkou pozornost věnuji suplementaci kolem tréninku. Jak dlouho cvičím, hledám dokonalou předtréninkovku. Vyzkoušel jsem jich mnoho, aniž bych blíže zkoumal jejich složení a účinné látky. Ale když přicházely stále nové a ,,brutální“ nakopávače, chtěl jsem vědět, podle čeho si vybrat a jak vlastně fungují.

Momentálně používám předtréninkovku z NaMaximum - NitroCell. V ní jsou obsaženy účinné látky jako citrulin, arginin, beta alanin, kreatin, betain,  kofein a také dávka elektrolytů - sodík, draslík, magnézium - a to vše ve funkčním množství. Také udrží mentální focus díky L-theaninu a L-tyrosinu

K ní přidávám ještě 2-3g citrulinu, 2-3g elektrolytů a další 2-3g kreatinu.

Mohl bych jednoduše přidat další odměrku NitroCell-u, ale to bych přidal i dalších 60 mg kofeinu a synefrinu, což jsou stimulanty a kromě toho, že vás nabudí, stahují cévy, takže proudění krve do procvičovaného svalu a jeho napumpování je těžší. 

Stimulanty jsou naopak dobré, pokud cvičíte pro maximální silové výsledky. Pokud je vaším cílem nárůst síly, kofein, synefrin a obecně stimulanty jsou OK. 

Mým cílem jsou maximální svalové přírůstky, takže se stimulanty snažím omezit pouze na množství, které mě nabudí na trénink, ale nemá negativní vliv na tok krve a živin do svalu.


V našem společném tréninkovém videu jsi nám nastínil i svou potréninkovou suplementaci. Vysvětlíš i našim čtenářům, jak se suplementací a makroživinami postupuješ po úspěšně zvládnutém tréninku?

Jelikož už během tréninku doplňuji sacharidy, elektrolyty a aminokyseliny v ,,intra“ nápoji, potréninkový ,,shake“ nepoužívám. Nechávám svůj žaludek a celkově tělo uklidnit a zpracovat napětí, kterému jsem ho vystavil během tréninku. Po tréninku, což může někdy být i hodiny, skládám potréninkové jídlo ze 100g rýžové kaše, menšího banánu a proteinového prášku
 V tomto jídle chci hlavně sacharidy a bílkoviny - tukům se snažím vyhnout, abych jimi nezatížil trávení. Čili potréninkové jídlo má 100-120g sacharidů, 20-30g bílkovin.

 

Tak to je tedy solidní struktura užívání doplňků výživy v období kolem tréninku!

Jaké doplňky stravy používáš mimo doplňků, které užíváš k přípravě na trénink?

Úplným základem suplementace sportovců by měly být vitamíny a minerály, alespoň z mého pohledu. Já suplementuji vitamíny skupiny B (B complex), které se podílejí na přeměně energie, vitamín C pro posílení obranyschopnosti (po těžkém tréninku bývá oslabená), vitamíny D3+K2 podporující správnou funkci jater a regeneraci nervového systému, sodík, draslík, magnézium, Omega3 mastné kyseliny pro podporu správné hladiny cholesterolu. 

Kromě toho suplementuji adaptogeny, které pomáhají mé regeneraci - AntiCatabolic Guard od NaMaximum.cz je podle mě skvělý komplex a nedám na něj dopustit. :) Obsahuje látky jako Cordyceps, HMB, Ashwagandu a Ostropestřec mariánský, které posilují regeneraci svalů, jater a snižují hladinu katabolického stresového hormonu kortizolu.

Občas přihodím i GABA-u, když cítím, že nestíhám regenerovat těžké tréninky.

 

Jakým způsobem udržuješ svůj testosteron na vysoké úrovni bez dopingu?

Hladina testosteronu je velmi nestálá, protože je to hormon, který je vylučován v pulzních sekrecích. Já se snažím o jeho navýšení pomocí Tribulusu a kombinací ZMB6 - zinku, hořčíku a vitamínu B6, který napomáhá i regeneraci.    

U testosteronu ale nesmíš zapomenout na to, že se tvoří z cholesterolu. Z tuků živočišného původu. Proto mají celá vajíčka v mé stravě pevné místo.

 

Kolik makroživin a v jakém poměru je přijímáš ve své objemové přípravě?

Musím přiznat, že v objemové přípravě moc neřeším přesný příjem kalorií. Nevadí mi přibrat tuk navíc. Cítím se tak lépe, hlavně psychicky. Dávám pozor pouze na to, abych přijal alespoň 200g bílkovin denně. Zbytek energie doháním tuky a sacharidy, které šplhají i přes 150g tuků a 600g sacharidů denně.

 

Jaké zdroje bílkovin preferuješ? Počítáš do svého příjmu (200g) i proteinové prášky?

Jako zdroje bílkovin používám nejčastěji drůbeží a hovězí maso. Vepřovým také nepohrdnu, ale přijímám ho spíše sporadicky. Osobně ryby moc nemusím, i když jsou skvělým zdrojem bílkovin a v dietě jsou mou první volbou. Např. aljašská treska a losos. Dále jsou to mléčné výrobky jako tvaroh, cottage sýr, skyr, mozarrela, ale i běžný tvrdý sýr nebo plesnivé sýry.

Sporadicky přidávám do stravy i luštěniny jako zdroj bílkovin a vlákniny. Fazole v rajčatové nebo v chilli omáčce jsou mé oblíbené.

Proteinové prášky také započítávám do celkového příjmu, ale jak jsem již řekl, proteinové prášky jsou pro mě spíše zpestřením než nějakou pevnou součástí mého jídelníčku.

 

Otázka na závěr - jaké je tvé oblíbené jídlo v objemové přípravě, kdy si striktně nekontroluješ kalorie? :)

Oblíbené jídlo nemám. Rád zajdu na dobrý hovězí steak, ale i pizzu. Existuje ale něco, co si po žádné soutěžní dietě neodepřu... a to treska v majonéze a čerstvé bílé rohlíky. :)

Během roku to nikdy nejím, ale po dietě je to pro mě něco úžasně zklidňujícího :D

 

Tomášovo soutěžní úspěchy:

2012 - Juniorský vicemistr světa ve fitness mužů

2016 - mistrovství Slovenska - 2.místo, klasická kulturistika do 175 cm

2017 - Tatranský pohár - 2.místo, klasická kulturistika do 180 cm

2018 - Tatranský pohár - 1. místo, klasická kulturistika do 175 cm

2018 - Dynamic Cup - 2. místo, klasická kulturistika do 180 cm

2019 - Tatranský pohár - 1. místo, klasická kulturistika do 180 cm

2019 - Dynamic Cup - 1. místo, Classic Physique do 180 cm

2017 a 2018 - vicemistr světa Games Klasická kulturistika

2019 - MISTR SVĚTA Games Klasická kulturistika


← Zpět na seznam článků