Sukralóza – Mýty vs. Fakty - je opravdu škodlivá?

Sukralóza – Mýty vs. Fakty - je opravdu škodlivá?

Sukralóza je nekalorické sladidlo, které přispívá ke sladkosti potravin a nápojů bez přidávání zbytečných kalorií nebo sacharidů. Vyrábí se z běžného stolního cukru (sacharózy). Nicméně, není to totéž co cukr.

VĚDA V NEJNOVĚJŠÍCH VÝZKUMECH POPÍRÁ, ŽE UŽÍVÁNÍ UMĚLÉHO SLADIDLA SUKRALÓZA MÁ ŠKODLIVÉ ÚČINKY NA NAŠE ZDRAVÍ.


Ano, čtete dobře - popírá. Jak je to možné?

Výzkum, který si za tím stojí, provedli Uebanso a kol. v roce 2017, kdy během 8 týdnů podávali myším 15mg sukralózy denně na 1kg tělesné hmotnosti. Během této doby zaznamenali pokles bakterií zvaných Clostridium cluster XIVa. (pozn. jejich nedostatek usnadňuje kolonizaci patogenů a infekcí)

Celou studii si můžete přečíst zde.


CO TO ALE ZNAMENÁ PRO NÁS LIDI?

Přečtěte si tyto 3 zajímavá fakta:

  1. Nejprve je potřeba si ujasnit o jaké množství sukralózy vlastně jde. 15mg na 1kg tělesné hmotnosti je velmi vysoká dávka, jde o trojnásobek doporučeného denního příjmu! Doporučený denní příjem je 5mg sukralózy na 1kg tělesné hmotnosti.
  2. Dalším důležitým faktem je životní věk myší a lidí. 8 týdnů je pro myš přibližně 6 lidských let!
  3. Aby došlo k poklesu bakterie Clostridium cluster XIVa. ve střevech, musel by 80kg jedinec konzumovat 1200mg (1,2g) sukralózy denně, pravidelně několik týdnů po sobě!


Obsahuje sukralóza chlor?

Ano, molekula sukralózy obsahuje tři atomy chloru, což je klíčem k tomu, aby se zvýšila chuť cukru a odstranily se kalorie.

Neexistuje však důvod k obavám o bezpečnost. V případě sukralózy se přidáním atomů chloru mění sacharóza (cukr) na sukralózu. Chlór v sukralóze se v těle neodděluje ani se v něm sukralóza neakumuluje!

Přítomnost těchto atomů chloru zabraňuje, aby se sukralóza v těle rozpadla na energii, díky čemuž je tento druh sladidla bez obsahu kalorií.


SUKRALÓZA VSTUPUJE A STEJNĚ OPOUŠTÍ TĚLO JAKO SUKRALÓZA!


Je sukralóza toxická pro dobré bakterie ve střevech?

Lety opěvované téma, kterého se chytají zejména zastánci vysloveně přírodního způsobu slazení potravin a nápojů.

Je to však marketingově zajímavé, ale ne tak docela přesné.

Ve studii (,,in vitr“ - nešlo o fyziologický proces!), kterou vám předkládáme, se dočtete, že při pokusech zaměřených na měření toxicity umělých sladidel se zkoumaly některé (ve střevech žije několik tisíc druhů bakterií) bakteriální kmeny E. coli, které vystavili různým úrovním různých druhů umělých sladidel a zjistili, že některé z kmenů měly zvýšené stresové hodnoty - šlo o dávky sukralózy 1000mg/l a sacharinu 2000mg/l (ekvivalent).

A tudíž znovu - nejnižší dávka, která způsobila nerovnováhu, byla pořád až 6x vyšší, než se běžně nachází v potravinách nebo nápojích.

Studie potvrzuje, že umělé sladidlo sukralóza (a jiné) způsobuje stres některým kmenům E. coli in vitro, když jsou vystaveny suprafyziologickým (velmi vysokým) dávkám.

Celou studii si můžete přečíst zde.


NAUČTE SA ODDĚLIT FAKTY OD FIKCE A STRACHU!


Je důležité poukázat na významný rozdíl mezi toxicitou umělých sladidel a konzumací: pouze proto, že něco má toxický potenciál, neznamená, že to toxické opravdu je.

Nižší práh toxicity má ve srovnání se sukralózou např. vitamín A, měď, nebo dokonce selen.

V první řadě si je potřeba uvědomit, že k tomu, aby se nějaká látka mohla na trhu prodávat, musí projít hodnocením bezpečnosti regulačních orgánů. Až pak může být uvolněna na trh pro lidskou spotřebu.


Sukralóza je jedno ze schválených umělých sladidel Úřadem pro potraviny a léčiva (FDA) a rovněž v Evropské unii prostřednictvím EFSA (Evropská agentura pro potravinové normy).

Byla schválena FDA jako stolní sladidlo v roce 1998, po kterém následovalo schválení jako obecné sladidlo v roce 1999.

Takovému schválení předchází předložení vědeckých technických dat (chemické složení, výrobní metody, stabilita,...), studie o bezpečnosti, včetně předpokládaného denního příjmu v rámci různých věkových kategorií.

Tyto informace o bezpečnosti jsou odvozeny z toxikologických studií na zvířatech. V důsledku obav z užívání, které lidská populace má, se musí tyto výzkumy provádět na zvířatech s podobným farmakokinetickým profilem.


Kromě toxikologických údajů o zvířatech potřebných ke schválení FDA neexistují větší studie, které by zkoumaly potenciálně nebezpečné účinky těchto sladidel.


Účinek sukralózy na chronické stavy, jako je obezita a diabetes, a jejich spojování s chronickými stavy, se stejně podrobně studoval.

Pozorovací studie spojující nízkokalorická sladidla s přírůstkem hmotnosti nemohou přirozeně prokázat souvislost, zatímco randomizované klinické studie podporují, že nízkokalorická náhradní sladidla, jako sukralóza, mohou být užitečná při snižování hmotnosti a udržování hmotnosti.

V randomizovaných studiích nemá sukralóza žádný vliv na hladiny cukru v krvi nebo inzulínu a nemá žádný vliv na chuť k jídlu.


ZDRAVÝ, AKTIVNÍ ŽIVOTNÍ STYL, KTERÝ JE PŘIZPŮSOBEN OSOBNÍM CÍLŮM A PRIORITÁM, JE PRO NÁS ŽIVOTNĚ DŮLEŽITÝ.


Výběr potravin a nápojů slazených nízkokalorickými sladidly, jako je sukralóza, je jedním ze způsobů, jak kontrolovat příjem cukru a kalorií, které jsou stejně důležitými složkami při udržování dobrého zdraví.

Spotřebitelé stále více hledají na potravinách a doplňcích stravy tzv. „čisté“ štítky, tudíž nějaké ,,známé“, nejčastěji krátké, snadno vyslovující slova - bez přísad, bez cukru, bez tuku, nízkokalorické, fit a ,,zdravé“, minimálně zpracované, bez éček, konzervantů a podobně.

Některé složky potravin, jako jsou umělá barviva, příchutě a sladidla, se považují za „nezdravé“ a zároveň „neznámé“.

V důsledku toho se i my snažíme seznamovat Vás se surovinami, které používáme a převážně takovými, které se běžně v potravinách nevyskytují.


Mnohé přísady s dlouhými chemickými názvy jsou však vlastně látkami, se kterými jsou spotřebitelé seznámeni a akceptují jejich běžné názvy. Například kyselina octová je octem, kyselina L-askorbová je vitamín C, alfa-tokoferol je vitamín E a diglyceridy jsou typem tuku.

Není však důležitý název, ale to, zda daná složka byla nebo nebyla po důkladném přezkoumání důkazů o bezpečnosti schválena Úřadem pro potraviny a léčiva (FDA).

Tak jako u všech potravin, přídatných látek, doplňcích výživy, stejně i u sukralózy, je nejdůležitějším parametrem bezproblémového užívání rozumně nastavené dávkování.

Nejlepším příkladem na srovnání je obyčejná pitná voda - tekutina, bez které by neexistoval život. Pokud to s vodou budete přehánět, to znamená, že byste se rozhodli pít např. 10 litrů denně po dobu 8 týdnů, ohrozíte svou přirozenou termoregulaci, základní funkce ledvin, močového ústrojí atd. Nic příjemného, že? Užívejte proto VŠE s rozumem a správnými informacemi.


DOBRÁ RADA NA ZÁVĚR – POKUD SI NEJSTE JISTI TVRZENÍMI RŮZNÝCH NEODBORNÝCH ČLÁNKŮ, OVĚŘTE SI JE STUDIÍ!

← Zpět na seznam článků