Jsou hubení, ale i tak mají problém se životosprávou - lidé se štíhlou obezitou

Jsou hubení, ale i tak mají problém se životosprávou - lidé se štíhlou obezitou

Není všechno zlato, co se třpytí - to věděli už naši předkové. Je proto zajímavé, jakým způsobem se vyvíjí trh se zdravím. Mnoho diet nabízejících skvělé výsledky, ,,výživové“ doplňky, které by nezkonzumovalo ani zvíře a tisíce trenérů, jejichž jediným dokladem o vzdělání je popis v hlavičce profilu na sociální síti. Není divu, že mezi námi přibývají jedinci, kteří sice neorganizují soukromé noční nájezdy na ledničku ani neupřednostňují sítě rychlého občerstvení před jinými způsoby stravování, ale i tak se potýkají s vlastními mindráky ohledně své postavy a jakékoliv nedostatky korigují správně zvoleným oblečením.

V našich článcích opakovaně zdůrazňujeme důležitost správného stravování a snažíme se v tomto směru přispívat i naší maličkostí, prostřednictvím kvalitních produktů, které ocení opravdu každý. Naposledy jsme se věnovali problematice tělesné hmotnosti, kde jsme, doufáme, všem z vás objasnili, proč není vhodné řídit se výhradně tím, co ukazuje váha a že za zobrazeným číslem se skrývá více než pouze informace o tom, zda někdo přibral nebo shodil přebytečný tuk. V tomto kontextu se zdá být téma tzv. štíhlé obezity postaveno na opačné straně spektra, ale překvapivě mají společných vlastností obě více než dost.

A co je to vlastně ta štíhlá obezita? Představme si člověka, který se rozhodne zhubnout. Nemusí mít bříško ani kypřejší boky, ale má pocit, že několik kilogramů dolů by ho udělalo atraktivnějším a spokojenějším. Ze svého jídelníčku najednou vyloučí vše, co se mu v jeho očích zdá nezdravé, a tak mu na výběr zůstanou maximálně tak různé druhy zeleniny a ovoce, a to pouze vybrané. Jistě, ručička či údaj na váze postupně budou směřovat na levou stranu spektra a nějakou tu dírku na opasku ve svůj prospěch získají (vzpomeňte si na námi tolikrát opakovanou rovnici o energetickém příjmu a výdeji). Nabízí se ale otázka: stal se jeho organismus díky tomu zdravější?

Nedostatek a nesprávný poměr makronutrientů (zejména bílkovin) ve stravě má na vzniku štíhlé obezity největší podíl. Už v raném věku se děti učí tomu, že na to, abychom byli silní a zdraví, potřebujeme přijímat dostatek kvalitních bílkovin (způsob podání této informace je samozřejmě přizpůsoben věku). Ze sacharidů ani z tuků svaly nenarostou, i když jejich vliv na zdraví je nezpochybnitelný, a pokud nebudete přijímat dostatek bílkovin, a to i tehdy, pokud usilujete o úbytek hmotnosti, ztratíte převážně svalovou hmotu, což bude mít na vaše tělo přibližně stejný efekt, jako byste z domu odstranili nejeden základní pilíř - rozsype se, spadne. Nebudete ani hezcí, ani zdraví.

Apropo, po zdravotní stránce jsou lidé trpící štíhlou obezitou ohroženi stejně (možná i více) než jejich kolegové či kolegyně s bříškem či faldíky - náběh na cukrovku, problémy s vysokým krevním tlakem, cholesterolem, hladinou hormonů, stavem a funkcí jednotlivých orgánů a tkání... tělo potřebuje vše v optimálním množství - jistě, někdo preferuje více sacharidů na úkor tuků a naopak. Autor tohoto článku upřednostňuje více komplexních sacharidů (rýže, brambory, luštěniny) před tuky (ryby, mléko a mléčné výrobky, ořechy), ale to neznamená, že opačný přístup je špatný. Zde si musí každý najít to, co mu vyhovuje více, ale zároveň to nic nemění na skutečnosti, že v obou případech je dostatečný přísun bílkovin klíčový, jinak jsou jakékoliv pokusy o formování postavy zbytečné. Opět se nevyhneme přirovnání s domem - co s nakoupeným nábytkem, pokud není prostor na jeho umístění? Nejdříve je potřeba budovat, a až potom zařizovat.

K tomuto ještě poznámka ke správné formě tréninku. V posledních letech je vidět velký boom v provádění převážně aerobních aktivit - běhu, cyklistice či turistice, které jsou upřednostňovány před silovým tréninkem, což je škoda. Za tím můžeme vidět několik faktorů. Většina lidí si myslí, že zhubnout se dá pouze aerobní aktivitou. Něžné pohlaví si zase myslí, že zvedáním činek přijdou o svou ženskost a typické křivky, které na vás my muži tak milujeme - pokud do sebe nebudete ládovat steroidy, tak se to nestane. V neposlední řadě - pro člověka, který není spokojen se svou postavou, je jednodušší sednout na kolo a v přírodě, často mimo zrak okolí, spalovat kalorie, než se postavit mezi namakané svalovce a se svým bříškem zvedat malé jednoručky a vystavovat se posměchu (který v drtivé většině případů nenastane, jde o přirozenou atmosféru mezi osobami ve fitness centrech trénujících).

Proto vás všechny prosím, při hodnocení upřednostněte logiku před holými čísly, která ne vždy odpovídají realitě (snad mi ekonomie a matematici odpustí). Protože, a to píšu i z vlastní zkušenosti, ne vždy znamená sedmdesát kilogramů a sedmdesát kilogramů totéž.

Vladimír Roško
Product development / Graphic Designer / Marketing management

Som zanietený uctievač zdravého pohybu, zdravého mentálneho nastavenia a motivácie, silových športov, milovník hudobných ná…